Robusta alebo arabika? Espresso alebo prekvapkávaná káva? Latte alebo cappucino? Nedokážete si predstaviť ráno bez šálky horúcej kávy, no viete čo vôbec pijete? Vybrali sem pre vás pár faktov o týchto malých vzácnych zrnkách plných energie.
Aký je rozdiel medzi svetlo a tmavo praženými zrnami?
Pred pražením sú zrná kávy zelené. Farba zŕn závisí od dĺžky a teploty praženia. Praženie kávy je základom rozdielností chutí, ktoré vo svojej šálke nájdete. Kratšie pražené, čiže svetlá káva je kyslejšia ako káva tmavá. Čím tmavšie sú zrná, tým viac sa stráca prirodzená chuť kávy a nahrádza ju chuť praženia. Svetlejšie pražená káva v sebe ukrýva sladšiu, ovocnú chuť a tmavšie zrná ponúkajú horko sladké tóny. A napokon tmavšia neznamená silnejšia.
Arabica alebo Robusta?
Arabica a Robusta sú odlišné odrody kávových zŕn. Robusta rastie v nižšie položených oblastiach a dĺžka jej pestovania je kratšia. Najčastejšie sa dováža z Afriky a Indonézie, Arabica je pestovaná v Južnej Amerike. Zrnká Arabicy obsahujú približne až o polovicu menej kofeínu ako Robusta, čo samozrejme znamená, že robusta má silnejšiu a výraznejšiu chuť.
Prekvapkávaná alebo espresso?
Espresso vám barista pripraví za pomoci tlaku veľmi horúcej vody z jemne namletých kávových zŕn. Takto pripravená káva v každom dúšku ukrýva koncentrovanejšiu chuť i obsah kofeínu. Hladina espressa je pokrytá tenkou vrstvou krémovej peny hnedo zlatej farby. Prekvapkávanú šálky kávy si pripravíte nalievaním vriacej vody cez hrubšie pomleté zrná za pomoci filtra. Keďže prekvapkávaná káva je „slabším“ odvarom oproti espressu, môžete si ju dopriať vo väčšej šálke.
Samozrejme, nemusíte si vyberať len medzi espressom a prekvapkávanou kávou. Nápojové lístky v kaviarňach vám ponúkajú omnoho viac možností. Ak ste aj vy milovníkom kávovo mliečnych nápojov, určite zvádzate večný boj v rozhodovaní sa medzi caffe latte a capuccinom. Aký je v nich rozdiel okrem odlišnej šálky? Caffe latte i capuccino majú rovnaký základ – espresso. Caffe latte má na vrchu menej peny, no obsahuje viac speneného mlieka.
Caffe latte alebo caffe au lait?
Nie, nejde len o preklep v lístku. Rozdiel v tomto prípade je naozaj prostý. Na prípravu caffe latte barista okrem speneného mlieka ako základ použije espresso, no na prípravu caffe au lait – prekvapkávanú kávu.
Koľko kávy potrebujem na prípravu jednej šálky?
Zaujíma vás koľko zrniek kávy sa nachádza vo vašom espresse? Na prípravu jednej šálky sa v priemere použije 40 zŕn praženej kávy.
Ak sa aj vám už zbiehajú slinky na šálku tekutého šťastia, utekajte do kaviarne a okúzlite baristu svojimi znalosťami o káve. So šálkou kávy v ruke nezáleží na tom, či vonku prší alebo sneží. Váš deň je každým dúškom krajší.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.