Už deti vedia, že do žltého koša sa hádžu plasty, do zeleného sklo a do modrého papier. Ak budete vaše ratolesti viesť k recyklácii od útleho veku, o niekoľko rokov budú brať triedenie odpadu a ochranu životného prostredia ako samozrejmosť. Aby si vaše deti osvojili dôležitosť ochrany životného prostredia, nemusíte im dávať zdĺhavé prednášky o hroziacej zmene klímy či o prírodných katastrofách. Deti zbožňujú učenie hravou formou a to už aj v útlom veku. To by ste mali mať na pamäti, aj keď ich budete chcieť zasvätiť do tajov recyklácie. Všetok svoj čas, ktorý strávite doma po práci, spolu s deťmi bude efektívne využitý. Namiesto nezáživného opakovania: „Toto vyhoď tam a toto tam.“ skúste osvedčené aktivity, ktoré Vám ukážu, že naučiť sa správne recyklovať môže byť zábavný proces ako pre deti, tak aj pre vás – rodičov.
zdroj: 123RF
6 spôsobov, ako naučíte deti recyklovať
1. Tip: Vyrobte si sami doma koše
Nechýba vám kreativita? Potom si poľahky vyrobíte koše, aby ste mohli recyklovať aj doma. Koše nemusia mať veľké rozmery. Pokojne vám na to stačia nepotrebné krabičky alebo väčšie tégliky. Tie následne farebne odlíšte (napríklad oblepte papierom a pomaľujte) . Takto naučíte hravou formou recyklovať aj najmenších.
2. Tip: „Výlet“ ku košom na sklo
Ktorému dieťaťu nespraví radosť zvuk sklenených fliaš dopadajúcich na dno kontajnera? Nechajte vaše dieťa roztriediť fľaše určené na vyhodenie a zoberte ho so sebou, keď ich pôjdete zaniesť do koša. Uvidíte, že vaša ratolesť si „výlety“ ku košom rýchlo obľúbi a vybuduje si zvyk vyhodiť fľaše tam, kam patria.
3. Tip: Zahrajte si hru s košmi
Všetko, čo na to potrebujete, je len 2 výkresy, farbičky alebo fixky, lepidlo a nožnice. Aj postup a princíp hry je jednoduchý. Nakreslite si na výkres koše určené na recykláciu. Na ďalší výkres alebo papier si nakreslite rôzne druhy odpadu (napr. banánovú šupku, sklenenú fľašu, obal z jogurtu, noviny, plechovku,…). Obrázky odpadu by mali byť menšie ako samotné koše. Po nakreslení ich vystrihnite a potom už len prilepajte veci určené na vyhodenie na jednotlivé nádoby. Uvidíte, ako rýchlo sa naučíte recyklovať.
zdroj: 123RF
4. Tip: Recyklujte v supermarkete
Aj obyčajný nákup v obchode alebo v supermarkete sa môže stať miestom, kde budete spoločne s deťmi premýšľať o recyklácii. Pokiaľ sa s nakupovaním neponáhľate a môžete si dovoliť stráviť v obchode o pár minút naviac, všímajte si vystavený tovar. Spoločne s ratolesťami uvažujte, z akých materiálov sú vyrobené obaly, prípadne, do ktorého koša po vyhodení patria. Zo stereotypného nakupovania tak vytvoríte zaujímavú činnosť, ktorá sa zapáči aj deťom. Ďalšou možnosťou je nakupovanie v bezobalových obchodoch.
5. Tip: Raňajkujte bez obalov
Značné množstvo odpadu sa vytvára už pri raňajkách. V plastoch sú zabalené jogurty, ovocné šťavy alebo müsli. Pokúste sa preto pripraviť aspoň raz za čas raňajky, po ktorých vyhodíte do koša minimálne množstvo odpadu. Jogurt z plastového téglika môžete nahradiť jogurtom v sklenenom poháriku, namiesto sladkej nutely si s deťmi nakrájajte ovocie a ovocnú šťavu si pripravte na vašom odšťavovači. Možno si nad takýmito „bezobalovými“ raňajkami potrápite hlavu, ale vaše dieťa si uvedomí, koľko odpadu končí pri príprave aj toho najjednoduchšieho jedla v koši.
6. Zistite, prečo sú plasty problémom
Urobte si s deťmi malý pokus. Naplňte dva prázdne kvetináče zemou, pričom do jedného vložíte kúsok bioodpadu (napr. šupku z banána alebo z jablka) a do druhého akýkoľvek plast (napr. téglik od jogutu). Oba druhy odpadu dobre zahrňte zemou a kvetináče si označte. Počas trvania pokusu by mala byť zem v kvetináčoch vlhká. Raz do týždňa skontrolujte a porovnajte bioodpad aj plast – čo alebo či sa niečo zmenilo.
Bonusový tip: Zoznámte sa s upcyklovaním
Namiesto toho, aby ste zbytočný odpad vyhodili, pouvažujte spolu s deťmi, čo ešte viete pretvoriť. Starým skleneným fľašiam vdýchnete život, keď na ne špeciálnymi farbami na sklo (alebo akrylovými farbami) namaľujete obľúbené vzory. Zo starého textilu si môžete vytvoriť rozprávkové postavičky. Rovnako sa z vypálených žiaroviek stanú veselé zvieratká alebo iné roztomilé rozprávkové postavičky. Pri vytváraní nových kúskov zo starých alebo „upcyklácii“, ako sa tento trend pretvárania nazýva, sa môžete inšpirovať nápadmi na interente. Z nespočetného množstva nápadov si určite vyberiete ten svoj. Vďaka upcyklácii a vašej šikovnosti vám doma pribudne zopár nových a originálnych kúskov, aké doma nikto nemá.
Som jedným z mála ľudí na tejto planéte, ktorí veria, že v živote človeka sa neplní len paprika, ale aj sny. S rukou na srdci a druhou na klávesnici môžem potvrdiť, že robím, čo ma baví. Takmer dennodenne skladám z písmen slová, zo slov vety a z viet ucelený text. Najradšej píšem o módnych trendoch, cestovateľských tipoch, všednostiach života a bytovom dizajne. A ešte niečo: milujem Granko a čínske perá.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.