“Mami, nudím sa!”… “Fuj, to nebudem jesť!”…”Ja nechcem spať!”…” Nie ja nejdem”…”Nie to si neoblečiem!”…”Ja si to neupracem!”… koľko krát ste to dnes už počuli? Už naše staré mamy by nám čo to o výchove detí vedeli povedať.
Každé dieťa sa v určitom veku začne sťažovať a toto sťažovanie mu bohužiaľ vydrží takmer až do dospelosti. Ich neustále sťažovanie sa vás určite často vytáča do nepríčetnosti. No ako zostať “dobrým rodičom” a zachovať si chladná hlavu? Ak čakáte nejakú univerzálnu formulku, vďaka ktorej zmiznú všetky vaše problémy tú pre vás bohužiaľ nemáme. Ponúkame vám ale komplexný prístup k riešeniu problémov. Pripravili sme si pre vás niekoľko trikov, ktoré fungujú.
Nesnažte sa dieťa zmeniť
Nesnažte sa meniť svoje dieťa na niečo, čím nie je. Počas rodičovstva môžete nadobudnúť dojem, že ste zodpovední za to, ako sa vaše dieťa správa. Jeho rozhodnutia a pocity beriete až príliš osobne. Vaše dieťa je ale individualita sama o sebe. Vy ste len súčasťou jeho formovania. Môžete sa samozrejme snažiť, dávať mu čo najlepší príklad, no dieťa sa v konečnom dôsledku rozhoduje samo. Ak na dieťa budete tlačiť a snažiť sa ho pretvoriť na svoj ideálny obraz, ono vám bude vzdorovať. Výsledkom tejto kontraproduktívnej snahy bude neustále zvyšujúci sa vzdor a nadbytočná negativita.
Počúvajte
Načúvať vášmu dieťaťu je jedným z najzakladanejších a najúčinnejších spôsobov, ako zabrániť dieťaťu v neželanom správaní. Ak svojmu dieťaťu budete načúvať a vypočujete jeho potreby i ono bude mať sklon vnímať vaše potreby a uvedomovať si, že svet sa netočí iba okolo neho. Nehovoríme o slepom plnení prianí dieťaťa – to rozhodne nie. Ide skôr o upokojenie potreby – byť vypočutý. Navyše vzájomný počúvaním sa vytvárajú silné rodinné väzby medzi členmi rodiny. Stačí, ak s dieťaťom vediete dialóg, nie monológ.
Zistite príčinu
Pokúste sa prísť na to odkiaľ pramení sťažovanie sa vášho dieťaťa. Dieťa je pri svojom vývine a formovaní ovplyvnené mnohými zdrojmi od súrodencov, kamarátov, až po televíziu či počítačové hry. Je možné, že vaše dieťa len napodobňuje správanie niekoho iného, keďže učenie napodobňovaním je základnou formou učenia na začiatku života jedinca. Ak identifikujete príčinu je dôležité negatívny vplyv eliminovať. Často môžeme byť príčinou i my, bez toho aby sme si to uvedomili. Sťažujete sa na prácu, na rozhádzané ponožky, špinavý riad, na správy atď. – to všetko dieťa veľmi intenzívne vníma a opakuje naučené modely správania.
Riešenie problému
Ak sa vám dieťa začne sťažovať nabádajte ho k tomu aby problém vyriešilo samo.
Ak napríklad povie: „Je mi teplo“, skúste sa spýtať: „Čo si myslíš, že by si mal urobiť?“ Dieťa začne uvažovať o možnostiach, ako vyriešiť jeho nekomfort individuálne. Samozrejme, ak potrebuje pomoc pri premýšľaní nad možnosťami pomôžte mu. Dieťa sa takto učí rozmýšľať samo a hľadať vhodné riešenia. Veď ono najlepšie vie, či je smädné alebo sa len chce uchýliť do tieňa. Samozrejme zo začiatku bude potrebovať vašu pomoc a podporu.
Postupne nadobudne schopnosť vyriešiť svoj problém a uvedomí si, že príchod k vám a sťažovanie sa problém nevyrieši. Samozrejme možnosti riešenia problému závisia od veku dieťaťa.
Keď sa dieťa zlepší pri riešení svojich problémov, je pravdepodobné, že sa bude aj menej sťažovať. Ak nebudete riešiť proaktívne každý problém vášho dieťaťa, budete tak uňho vytvárať pocit bezmocnosti.
Dajte mu na výber
Nie nadávajte dieťaťu ultimátum, že ak nezje večeru nesmie sa hrať. Skôr máme na mysli aby si dieťa vybralo z vám prijateľných možností ešte skôr, ako vznikne konflikt. Napríklad, ak mu poviete “ Daj si čiapku!” ono prirodzene odpovie : “ Ja nechcem čiapku” a už mu nijako nevysvetlíte, že mu bude zima. Týmto mu dávate na výber či si čiapku oblečie alebo neoblečie. Skúste sa ho hneď na začiatku opýtať “Prosíš si modrú alebo červenú čiapku?” … dieťa prirodzene nevytuší, že existuje i tretia možnosť čiapku si nedať a preto si pravdepodobne vyberie jednu z čiapočiek. Dieťa má navyše pocit moci z toho, že sa mohlo rozhodnúť, čo si oblečie.
zdroj: 123RF
Reagujte pozitívne
Nenechajte sa strhnúť negativitou svojho sťažujúceho sa dieťaťa. Keď sa dieťa začne sťažovať na hlúposti, ignorujte ho, nerozvíjajte dialóg viac ako je potrebné. Nepodporujte jeho zlú náladu. Ak sa dieťa sťažuje, často takto len žiada o pozornosť. Nepodporujte ho v tom! Takto sa len naučí, že ak sa sťažuje a je negatívny dostane sa mu viac pozornosti a začne takéto správanie opakovať. Vypočujte ho, dajte mu rýchlu radu a jednoducho pokračujte v činnosti.
Ak ale dieťa reaguje pozitívne a prejavuje nadšenie z nejakej činnosti, mali by ste ho odmeniť úsmevom aby vedelo, že takýto prístup je správny. Odmeňte svoje dieťa, ale nie hmotne. Úsmev, pochvala, objatie, bozk – to by mu malo stačiť.
Zabavte ho
Ak je dieťa v období, kedy sa začne sťažovať skúste jeho myseľ zamestnať niečím, čo mu nedovolí myslieť na sťažovanie sa. Rozhodne nehovoríme o tom aby ste dieťa posadili pred televízor alebo mu dali do ruky tablet. Vymyslite mu aktivity, ktoré zamestnajú jeho ruky i hlavu. Internet je plný jednoduchých aktivít, ktoré dieťa môže vykonávať samo alebo i s vami. Spravte si doma krúžok šikovných rúk, nechajte ho pomáhať vám pri varení, vybehnite do záhrady. Naplánujete si spoločný výlet na utuženie vzťahov do prírody, do parku, do wellnessu. Sťažovanie sa často pramení len z nudy či nedostatku pozornosti.
O výchove detí môžeme hovoriť ako o naozajstnej vede, ktorá ale prináša naozaj veľa úsmevných situácií. Najlepšie sa učí metódou pokus omyl – každé dieťa je veľmi individuálne, a preto je dôležité ho tak i brať. Čo platilo na jedného nemusí na druhého. Na čo sa zvyknú sťažovať vaše deti a ako to riešite?
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.